
gobmallorca.com 22/07/2025 - 12:40:50 | ![]() ![]() |

Manifest per un litoral habitable, segur i protegit: #SOSLitoral
L’augment descontrolat d’embarcacions d’esbarjo i artefactes a motor al litoral durant les últimes dècades ha generat un fort augment dels impactes sobre els ecosistemes marins costaners i sobre els seus usuaris més vulnerables (banyistes, practicants d’esnòrquel, bussejadors…). Un conjunt d’organitzacions ens hem sumat per fer arribar peticions de control i protecció.
En defensa dels banyistes i els ecosistemes costaners
Les entitats que signem abaix, ens hem anat coordinant per plantejar propostes a les diferents administracions responsables per tal de protegir els ecosistemes costaners, així com a tota la gent que empra la mar de manera no motoritzada en els primers metres de costa.
Al creixement d’embarcacions s’hi han de sumar comportaments incívics, velocitats excessives, renous i una sensació d’inseguretat cada vegada més generalitzada. La massificació a la mar, es tradueix també en sobreocupació de cales i zones de bany no abalisades, així com el fondeig sobre hàbitats i espècies sensibles.
Sol·licitam una modificació de la normativa vigent amb la finalitat de reforçar la protecció dels valors naturals i patrimonials existents i la seguretat de les persones.
Aquestes són les peticions, que consideram clares, necessàries i urgents:
Reducció de la velocitat costanera.
Proposam limitar la velocitat de les embarcacions i artefactes a motor a 3 nusos en els primers 300 metres de la costa, per reduir molèsties (onatge i soroll) i millorar la seguretat dels banyistes i altres usuaris.
Regulació del fondeig en les zones de bany no abalisades.
És necessari establir una franja segura i lliure de fondeig en les zones de bany no abalisades per evitar l’ocupació massiva d’embarcacions en aquestes zones, i minvar així el risc d’accidents i molèsties. Animem els ajuntaments a ampliar la zona de protecció de banyistes a cales i platges.
Cartografia marítima d’hàbitats protegits.
Cal fer obligatori l’ús de cartografia marina oficial (mitjançant GPS, plotters o apps) per localitzar i protegir hàbitats marins protegits i aplicar un sistema de sancions àgil, exemplar i efectiu.
Recursos i mecanismes de control.
Exigim més mitjans humans i tecnològics per a la vigilància del litoral, especialment durant els mesos d’estiu. Sense control, les normatives no es poden aplicar.
Titulació obligatòria per navegar.
Reclamam l’eliminació de l’exempció que permet conduir embarcacions de fins a 5 metres i 15 CV sense cap titulació. És imprescindible garantir un mínim de formació i responsabilitat per evitar accidents i impactes ambientals.
Per una normativa adaptada a la realitat
La normativa vigent ha quedat desfasada davant els nous reptes ambientals i socials que afecten el litoral. Cal adaptar-la a la realitat actual per poder avançar cap a un model de costa on la conservació de la biodiversitat i les activitats de lleure puguin coexistir amb respecte i equilibri.
Si també vols una mar habitable, segura i protegida, ajuda’ns. Adhereix-te al manifest i difon les notícies que es vagin generant, a través de #SOSLitoral.
Alianza Mar Menor, Ecologistas en Acción, Fundación Juan Tábara, GEN-GOB, GOB Mallorca, GOB Menorca, Mallorca Blue, Pacto por el Mar Menor, Salvemos Calblanque, SOS Costa brava i SOS Mar Menor


- Sant Llorenç: El humorista Santi Rodríguez en el Auditorio sa Mániga de Cala Millor. ¿Nos damos un viaje?, sábado 8 de noviembre en una única función en Mallorca
- Antoni Ferrer Vallespir recordarà a S'Agrícola el 50 aniversari de la inauguració d'Es Cau, la primera galeria d’art que es va obrir a Manacor. Presentarà l’acte i el conferenciant el doctor Bernadí Bou Barbosa
- Baleares acude a la World Travel Market de Londres con una apuesta firme del turismo cultural, presencia de ayuntamientos como Sant Llorenç, Son Servera, Felanitx, Manacor, Llevant, Migjorn
- El Voleibol Manacor de Superliga ha logrado una trabajada victoria por 3-1 frente a Cisneros, en un partido lleno de equilibrio y emoción, los locales reaccionaron con autoridad, guiados por Romaní
- El Servicio de Limpieza del Litoral retira 36,8 toneladas de residuos de las costas de las Illes Balears durante la temporada 2025, casi la mitad en Mallorca 17.520 kg
- Autorización puntos de embarque, casetas y carteles en S’Estany d’en Mas (Romántica) Cala Domingos Gran, Sa Coma, Cala Millor, Font de sa Cala, a Bennassar Naviliers y Creuers Illa Balear
- Ajuntament de Felanitx: Les persones interessades en sacrificar algun animal en el marc d’aquesta campanya estan obligades a realitzar l’anàlisi triquina; ban, Catalina Soler, batlessa
- 3ª entrega de la sèrie d’entrevistes anònimes, en què els monitors de l’Alberg de Manacor recullen històries de superació, resilència i vida de persones que passen per situacions de sinhogarisme
- Una docena de bomberos de Mallorca por turno reciben formación especializada en riesgos emergentes, como incendios en vehículos, baterías de litio o hidrógeno, en Galicia
- Convocatoria Ciudadana en Sant Llorenç des Cardassar: martes 4 de noviembre 19h en el Espai 36, optar a ser ganador de la campaña "Juntos brillamos más" de Ferrero Rocher (decoración y luces de Navidad)








































